Eustream začína BOZP riadiť elektronicky. Foto: YMS

Bezpečnosť práce v Eustream má nový systém

Eustream prechádza na elektronický systém riadenia agendy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (BOZP). Bude sa riešiť z pohľadu hroziacich rizík, čo pomôže nielen BOZP technikom a zamestnancom ale aj centrálnemu obstarávaniu.

BOZP po starom

Technikovi údržby na líniovom plynovode denne hrozí niekoľko  pracovných úrazov. Aby im predišiel, potrebuje použiť rôzne ochranné prostriedky a poznať množstvo bezpečnostných predpisov. Navyše, ak pracuje s vyhradenými technickými zariadeniami alebo chemickými látkami, hrozia mu ďalšie riziká vyplývajúce z manipulácie s nimi. Pôvodnými postupmi by sa k informácii o rizikách, ktoré mu hrozia dopracoval štúdiom BOZP manuálov a kariet bezpečnostných údajov. Ochranné prostredky, prehliadky či školenia by objednával ad hoc jeho vedúci.

Obr. 1: Pohľad na BOZP v Eustream (FOTO: YMS)

Centrálny informačný bod

Eustream však tieto prácne manuálne postupy eliminoval a celú agendu BOZP zmestil do jedného systému. Technici BOZP, vedúci údržby aj zamestnanci tak na jednom mieste - v elektronickej podobe - nájdu čo potrebujú. Umožní im to nový systém ySafety, ktorý eliminoval excelovské tabuľky, sprehľadnil riziká a zjednotil bezpečnostné postupy. Od systému sa očakáva nielen lepšia bezpečnosť a informovanosť zamestnancov, ale aj nižšie náklady na obstarávanie BOZP materiálu.

Obr. 2: Riziká na konkrétnej pracovnej pozícii (FOTO: YMS)

Zaostrené na všetko riziko

V centre nového systému sa nachádza riziko. Práve presné určenie všetkých druhov rizík je totiž základným predpokladom bezpečnosti. „Riziko sa identifikuje pre každú pozíciu zvlášť, vrátane dodatočných rizík, ktoré súvisia s technickými zariadeniami a chemickými látkami", vysvetľuje Miroslav Holubec, projektový manažér softvérovej firmy zodpovednej za zavedenie systému. Vytvorí sa kategorizácia, pomocou ktorej sa riziká ľahko prideľujú ďalším pozíciám, menia, prípadne prehľadávajú.

Rozdelenie zodpovednosti

Aby sa zaistila presnosť, kontrolovateľnosť a transparentnosť, všetky riziká sa určujú v dvoch krokoch za spolupráce odborného vedúceho a BOZP technika. Odborný pracovník, napríklad vedúci údržby, pomenuje všetky činnosti, ktoré sa vykonávajú na danej pracovnej pozícii, vrátane používaných zariadení a chemických látok. Na to nadviaže BOZP špecialista, ktorý určí typy rizík, ktoré so sebou dané činnosti prinášajú a špecifikuje ochranné prostriedky. Výhodou takéhoto určenia rizika je nielen dvojkroková kontrola, ale aj transparentnosť vo forme jasnej nárokovateľnosti. Znamená to asi toľko, že zamestnanci dostanú presne tie ochranné prostriedky, ktoré potrebujú a nemôžu navyše objednávať veci, ktoré nezodpovedajú ich rizikovej kategórii.

Karty bezpečnostných údajov

Keďže riziká zamestnancov súvisia aj s manipuláciou s pracovnými pomôckami, technikou a prípadnými nebezpečnými látkami, musia byť patrične zohľadnené. Deje sa to prostredníctvom kariet bezpečnostných údajov, vrátane povinne uvádzaných postupov prvej pomoci, ktoré sú napojené na pracovné pozície. Zamestnanec si tak vie poľahky preveriť, pokiaľ má v pracovnej náplni manipuláciu s konkrétnou nebezpečnou látkou, aké bezpečnostné postupy musí ovládať. Podobne je to aj s vyhradenými technickými zariadeniami, akými sú napríklad aj bežné vysokozdvižné vozíky.

Obstarávanie s úsporami

Hoci sa systém primárne orientuje na zlepšenie bezpečnosti, prináša so sebou aj nemalé úspory. Predovšetkým v obstarávaní osobných ochranných pracovných prostriedkov, tzv. OOPP. Kým doteraz sa objednávali kedykoľvek podľa potreby a objednávky sa manuálne kompletizovali zo všetkých častí spoločnosti, nový systém plne podporuje centrálne obstarávanie. „Predikčné moduly aj na rok vopred určia, koľko a akých OOPP sa musí objednať, a tak sa Eustream vie s dodávateľmi dohodnúť na omnoho lepších zmluvných podmienkach", vysvetľuje pridanú hodnotu softvérový architekt Ján Ulický. Keď totiž dodávateľ vidí jasný plán s množstvami objednávania do budúcnosti, dokáže ponúknuť omnoho nižšie nákupné ceny. Je to obojstranne výhodná situácia.

BOZP online aj pre zamestnancov

Zamestnanci v systéme získajú elektronickú kartu zamestnanca, tzv. mySafety. Každému je dostupná online s vlastným menom a heslom. Nájdu tam okrem všeobecných BOZP informácií svoje osobné charakteristiky: riziká pracovného zaradenia, termíny lekárskych prehliadok a školení, zverené technické zariadenia a ďalšie údaje potrebné pre aktívne zapojenie sa do procesu BOZP.

(c) energia (text pripravený v odbornej spolupráci so spoločnosťou YMS)

Ďalšie tlačové správy


Odborný partner