Výmenníková stanica pre elektrodádavky do 3,5 t, ktorú prevádzkuje spoločnosť GreenWay. Foto: Michal Jesenič/energia.sk

V Bratislave otvorili stanicu na výmenu batérií pre elektrododávky

Elektrické auto ako služba. Slovenský elektromobilný operátor ponúka špedičným a logistickým spoločnostiam flotilu dodávok na elektrický pohon. Okrem zaručene ekologického transportu im údajne prinesie aj finančnú úsporu. Podmienkou je ročne najazdiť 70 tisíc kilometrov.

Založiť obchodný model spoločnosti na elektromobilite je pomerne unikátnym javom nielen na slovenské pomery. Elektromobilný operátor GreenWay ponúka klientom, predovšetkým z radov logistických firiem, možnosť využívať na prepravu svojich produktov elektrické dodávky s nosnosťou do 3 a pol tony. Podľa firmy ide o komplexnú službu vrátane infraštruktúry, pričom zákazník platí len za prejazdené kilometre. Vymyslieť koncept, ako urobiť z elektromobility ekonomicky zaujímavú alternatívu, nebolo vôbec jednoduché, uviedol pre portál „energia“ jeden z autorov myšlienky Peter Badík.

Iniciátori projektu si najprv vypracovali porovnanie úžitkových vozidiel s elektrickým a konvenčným pohonom. Do úvahy zobrali viacero aspektov: od obstarávacej ceny jedného i druhého vozidla až po cenu technológií, palív a nákladov na infraštruktúru. Z výsledkov vyplynulo, že je potrebné zamerať sa na komerčného klienta, ktorý intenzívne využíva svoje auto na pravidelne sa opakujúcich trasách. Denne by mal najazdiť aspoň 280 kilometrov.

Elektromobilite fandí aj Fico

Podporu projektu vyjadril aj slovenský premiér Robert Fico. Koncept GreenWay označil za ambiciózny a vyzval na využitie všetkých impulzov a príležitostí, ktoré momentálne elektromobilita ponúka. V tomto duchu by sa podľa neho mala formovať aj podpora zo strany štátu. Do budúcnosti nevylúčil ani úplné zrušenie poplatku pri registrácii auta na elektrický pohon. „Je dôležité, aby sme elektrické autá každý deň stretávali na uliciach a mali stále častejšie skúsenosti s ich využívaním,“ vyhlásil predseda vlády SR.

Robert Fico tiež informoval o vzniku pracovnej skupiny pre Elektromobilitu, ktorá medzičasom (v stredu, 30.októbra 2012, pozn.red) zorganizovala prvé rokovanie iniciované Ministerstvom hospodárstva SR. Členmi pracovnej skupiny sú okrem štyroch ministerstiev aj samosprávy, Zväz automobilového priemyslu (ZAP), Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), občianske združenia pôsobiace v oblasti elektromobilizmu ako aj akademické inštitúcie.

„Cieľovou skupinou sú hlavne logistické spoločnosti, ktoré ročne najazdia automobilom 60 až 70 tisíc kilometrov. A majú opakujúce sa trasy na obmedzenom území, aby sa vedeli pravidelne vrátiť buď do výmenníkovej stanice alebo tam, kde v noci parkujú a kde sú schopní sa cez noc dobiť,“ vysvetlil Badík. Po nočnom dobití môže elektrodávka vyraziť na cesty a prejsť až 200 kilometrov. Po krátkej výmene batérie na príslušnej stanici získa vozidlo ďalších 200 kilometrov, pričom takúto výmenu môže viackrát za deň zopakovať.

Služba teda podľa jej tvorcov nie je primárne určená len pre podnikateľov s ekologickým zmýšľaním. „My im dáme dostatočnú zámienku už vtedy, keď sa pozrú na ekonomické hľadisko,“ skonštatoval Badík.

Prvý výmenníková stanica svojho druhu v Európe

Minulý týždeň sa v Bratislave uviedla do prevádzky prvá stanica na výmenu batérie pre elektrododávky do 3.500 kg. V blízkej dobe plánuje firma otvoriť podobnú stanicu aj v Nitre. Flotilu elektromobilného operátora tvoria vozidlá Citroën Jumper v úprave na elektrický pohon. Výmena batériového boxu na takejto stanici trvá v priemere sedem minút (praktickú ukážku si môžete pozrieť vo fotogalérii v dolnej časti článku).

Infraštruktúra je extrémne mobilná, čo podľa Badíka predstavuje veľkú výhodu.  „Stanicu vieme v priebehu jedného týždňa postaviť niekde inde,“ vysvetlil. Firma tak nemusí stanice masovo budovať po celom Slovensku, ale flexibilne sa prispôsobuje potrebám klientov. „Verím, že časom jednotlivé prvky spojíme do jednej veľkej siete a na Slovensku bude možné cestovať našim automobilom z východu na západ v podstate neobmedzene,“ doplnil Badík, podľa ktorého je v dlhodobom v pláne rozvíjať službu elektromobilného operátora aj v zahraničí. Rozhodovať bude však záujem firiem. „Radi by sme podobný koncept zaviedli aj v Českej republiky a pozeráme sa aj smerom na Rakúsko,“ uzavrel.

© energia.sk
Foto:energia.sk/Michal Jesenič

FOTOGALÉRIA ( 20 fotiek )

Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Praktická ukážka výmeny batérie pracovníkom GreenWay.
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk

Ďalšie tlačové správy


Komunikační partneri

Odborní partneri