Juraj Kováč: Mladí vedci by mali rozmýšľať aj biznisovo, nielen technicky

Už štvrtý rok zbiera nápady mladých stredoškolákov v oblasti šetrenia energie. Na práci študentov sa mu páči ich kreatívny prístup a odhodlanie. Chýba im ale schopnosť myslieť obchodne. Práve tento rozmer sa im snaží vštepiť prostredníctvom projektu Najlepší nápad. O „rozbiehaní nápadov“ sme sa rozprávali s Jurajom Kováčom.

Juraj Kováč o projekte "Najlepší nápad"

Zdroj: energia.sk/Michal Jesenič

Juraj, o čom je Najlepší nápad?

Najlepší nápad je niečo medzi súťažou alebo inkubátorom pre zelené biznis nápady. Za „najlepší nápad“ považujeme ten, ktorý sa podarí zrealizovať. Mladým ľuďom pomáhame dobrý nápad objaviť , následne im dáme malé peniaze, aby prototyp tohto nápadu zrealizovali. Ak im to funguje, vieme ich napojiť na väčšie peniaze, na mentorov a investorov.

Najlepší nápad existuje v niekoľkých témach. Témou, ktorú spúšťame aj v spolupráci s portálom „energia.sk“ sú obnoviteľné zdroje energie.

Kto patrí do množiny mladých ľudí?

Cieľovou skupinou sú študenti stredných technických škôl.

Nápady technicky nadaných stredoškolákov zbierate už štvrtý rok. Čím je pre vás táto veková kategória zaujímavá? V čom je ich prístup odlišný?

Mladí ľudia sú ako tabula rasa, skúsenostne nepopísaní. Svojim spôsobom sú nezaťažení kreativitou, neexistujú pre nich bariéry v tom, že sa niečo nedá alebo to nebude fungovať.

Myslím si tiež, že v mladom veku by sa ľudia mali naučiť rozmýšľať aj biznisovo, nielen technicky. Aby sa neskôr nestratili a neboli v ďalších rokoch naivní, keď bude pre nich podstatne ťažšie niečo začať. Asi preto sme sa zamerali na túto vekovú kategóriu. Na strednej škole majú tí ľudia čas niečo začať, majú pred sebou ešte „x“ rokov štúdia a ten začiatok je preto ľahší.

Sú niektoré z nápadov zaujímavé natoľko, že majú obchodný potenciál uplatniť sa v praxi?

Napríklad dnes som bol na seminári v Martine. Boli tam ľudia z dvoch stredných škôl. Priamo na mieste tam vznikol nápad inteligentného merania rýchlosti alebo vzdialenosti áut na ceste. Takéto meranie by umožnilo vytvoriť analýzy alebo mapy rýchlosti vodičov, ktoré by sa následne mohli ponúknuť mestám alebo iným orgánom. Prostredníctvom týchto zariadení by vedeli, kam majú umiestniť značky či policajné hliadky.

Neustále ma prekvapuje, ako kreatívni dokážu byť mladí ľudia a na druhej strane, ako biznosovo naivní dokážu byť. My sa snažíme spojiť ich technickú zručnosť s našou základnou biznisovou gramotnosťou, ktorú oni zatiaľ nemajú.

Za posledné tri či štyri roky sme podporili asi 30 nápadov. Nápady vždy vyberá podnikateľská komisia. Snažíme sa nastaviť latku tak, že všetky veci, ktoré prejdú komisiou musia mať hlavu a pätu, nejaký biznis model.

Treba si ale uvedomiť, že ide o stredoškolákov. Sú to chalani, ktorí možno pôjdu na vysoké školy. Nie každý z tých nápadov ide ďalej. Momentálne ale spolupracujeme so 6 nápadmi, na ktorých ich autori pracujú aj mimo školských aktivít. Sú tam teda aj prvé známky úspechu, ale žiadny nový „Facebook“ z toho zatiaľ nevznikol. My ani nemáme očakávania, že po roku alebo dvoch by k niečomu takému prišlo, keďže veľakrát ide o finančne technologicky náročné nápady. No zhruba pätina nápadov, ktoré prejdú prvým kolom, sa reálne chce, aj má šancu dostať na trh.


Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Ste v kontakte s autormi úspešných nápadov aj po ukončení súťaže? Sledujete nejakým spôsobom ich ďalší vývoj?

Dosť často sa mi stáva, že autor nejakého nápadu mi napíše, napríklad zo strednej školy z Nových Zámkov, že aktuálne študuje na vysokej škole v Brne a má podobný nápad. Pýta sa, ako mu vieme pomôcť. Nemáme pre týchto ľudí nastavený nejaký kariérny rast, ale veľakrát vidíme, že sa nám spätne vracajú a ak majú nejaké nápady, tak ich s nami konzultujú.

Má to aj kariérny zmysel. Ľudia si začnú uvedomovať, že nemusia ísť len po zamestnaneckej dráhe, ale v budúcnosti si môžu aj niečo sami rozbehnúť. Pre tento prípad sú už lepšie vyzbrojení, ako keby sa Najlepšieho nápadu nezúčastnili.

Funguje to asi takým spôsobom, že oni vedia o nás a my vieme o nich. V prípade, že niečo potrebujú, tak sa na nás nakontaktujú a vieme im „ad hoc“ pomôcť.

V lete pripravujeme akceleračný program pre najlepšie nápady. Budeme sa snažiť podporiť, aby mali lepší ťah na bránku, a síce najskôr dať ten produkt testovaciemu zákazníkovi a potom s ním ísť dopredu. Doteraz to fungovalo tak, že po zhotovení prototypu to bolo pomerne voľné. Myslíme si, že mladí ľudia potrebujú „polo-coaching“. Chceme im pomôcť ešte aktívnejšie. V dvojmesačnom období, kedy majú testovať prototyp, tam prebieha akási samoselekcia. Vidíme, ktorí chalani o to majú vážny záujem a ktorí nie. Tým, ktorí majú vážny záujem, chceme ponúknuť spomínaný letný akcelerátor.

Kedy je uzávierka prihlášok do aktuálneho ročníka?

Magický dátum dokedy prijímame prihlášky je 8. február 2013. Na stránke www.najlepsinapad.sk sú k dispozícii všetky informácie. Prihláška je jednoduchá A4-ka, v ktorej je potrebné v krátkosti uviesť základný biznis model projektu: kto je zákazník, aké je využitie nápadu, ako funguje a podobne.

Máme štyroch členov komisie. Všetko sú to ostrieľaní podnikatelia v zelenej téme, ktorí posúdia, či má nápad hlavu aj pätu. Na základe ich rozhodnutia orientačne vyberieme 10 až 15 nápadov, ktorým udelíme nanofinančnú podporu pre zostrojenie prototypov. V priebehu dvoch mesiacov musia dokázať, že nápad dokážu zrealizovať „v malom“.

Môžete prezradiť, ktorí odborníci sú členmi poroty?

Jedným z členov poroty je pán Vladimír Lukáč, ktorý má pravdepodobne najviac patentov na Slovensku. Vo veľkom sa zaoberá výstavbou solárnych elektrární na Slovensku i po celom svete. Ďalším je pán Vladislav Krížik, takisto patentový mág a autor projektu lodných elektrární, ktoré sa budú realizovať na Dunaji. Práve prostredníctvom portálu „energia.sk“ sa nám ozval pán Miroslav Novák. Nedávno bol vymenovaný do vedúcej technickej funkcie v jednej firme z Hong Kongu, dlhé roky pracoval vo vojenskom priemysle. Posledným členom v našej porote bude zástupca zo spoločnosti Neulogy. Majú bohaté skúsenosti s posudzovaním „start-upov“ ako aj s technologickým vecami.

Títo páni vedia dať tým chalanom nielen spätnú väzbu k jednotlivým nápadom, ale aj tipy ako to upraviť či zmeniť, aby to mohlo fungovať. Skrátka, aby nemíňali energiu na blbosti.

Najlepší nápad v téme OZE „poháňa“ spoločnosť Západoslovenská energetika, ktorá má záujem, aby mladí ľudia na Slovensku boli vyzbrojení aj biznis znalosťami a pomáhajú tak dobrej veci.

Jurajom Kováčom sa rozprával Michal Jesenič.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri