Bratislava vyčlení 30 parkovacích miest pre elektromobily

Majitelia elektrických áut v hlavnom meste by mali využívať viacero výhod. Poslanci mestského zastupiteľstva prijali materiál o podpore elektromobility v Bratislave.


Ilustračné foto: energia.sk/Michal Jesenič

Mestské zastupiteľstvo v Bratislave minulý týždeň odobrilo dokument Rozvoj elektromobility v prostredí hlavného mesta SR. Obsahuje viacero plánovaných zvýhodnení pre elektrické vozidlá na území mesta, ktoré nie sú záťažou pre rozpočet. Jednomyseľné schválenie uznesenia ocenila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Šéf asociácie vyzdvihol, že materiál sa neobmedzuje len na všeobecné ustanovenia. „V SEVA vnímame veľmi pozitívne, že materiál predkladá už aj konkrétne opatrenia,“ zhodnotil riaditeľ Peter Badík.

Schválením dokumentu sa Bratislava zaviazala vyčleniť elektromobilom 30 dodatočných parkovacích miest v centre mesta. Ich využívanie bude pre majiteľov elektrických vozidiel bezplatné. Výstavbu dobíjacej infraštruktúry zabezpečí v prípade potreby energetická spoločnosť alebo asociácia, píše sa ďalej v dokumente. Mesto ale sľúbilo, že bude nápomocné pri administratívnych konaniach. Materál takisto hovorí o legislatívnych zmenách, ktoré by umožnili elektromobilom využívať jazdné pruhy určené pre autobusy.

Štátna stratégia

Návrh stratégie pre rozvoj elektromobility na Slovensku je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Očakáva sa, že vláda by ho mohla schváliť ešte do konca tohto roka. Slovenský majiteľ elektromobilu už dnes nemusí platiť registračný poplatok po kúpe vozidla. Štát by mu mohol odpustiť aj diaľničné nálepky alebo mýto. Návrh hovorí tiež o vytvorení národného koordinátora pre e-mobilitu, ktorý by na úrovni štátu sledoval a kontroloval implementáciu zákonov. K ďalším opatreniam patrí zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry, využívanie vyhradených jazdných pruhov alebo vytvorenie nízkoemisných zón v slovenských mestách. Stratégia kladie dôraz aj na vybudovanie siete dobíjacích staníc na slovenských diaľničných úsekoch. 

Zohľadniť sa má aj nižšia hlučnosť vozidiel s elektrickou trakciou. Za účelom zásobovania prevádzok v centre mesta by mohli získať povolenie na vstup do pešej zóny v nočných hodinách. Mesto chce tiež využiť svoje právomoci pri schvaľovaní nových developerských projektov. Stavebné  zámery investorov by po novom mali rátať s minimálne 3 percentami parkovacích miest, ktoré budú rezervované pre elektromobily spolu s príslušnou nabíjacou infraštruktúrou.

Prípravou spomínaných opatrení bol poverený primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Ten je zároveň predkladateľom dokumentu. Do implementačnej fázy by sa mal materiál dostať do konca marca 2014. Ešte pred tým by mala vzniknúť oficiálna stratégia na podporu rozvoja elektormobility v Bratislave.

Zvýhodňovanie elektrických vozidiel je dnes v európskych mestách štandardom. Podľa Petra Badíka je preto strategicky dôležité, že hlavné mesto má snahu pripraviť technické zázemie pre infraštruktúru, bez ktorej by sa rozvoj e-mobility nemohol pohnúť ďalej. Po Bratislave by sa mali zapájať aj ostatné časti Slovenska. „V najbližšom období sa chystáme podobnú spoluprácu rozvinúť taktiež aj na úrovni krajov“ uzavrel.

© energia.sk

Komunikační partneri

Odborní partneri